winter en vetkussentjes

Discussion in 'Chapters' started by solerunner, Oct 26, 2016.

  1. solerunner

    solerunner
    Expand Collapse
    Barefooters
    1. Nederland -...

    Joined:
    Oct 26, 2016
    Messages:
    17
    Likes Received:
    12
    De winter staat voor de deur en ook dit jaar probeer ik zo lang mogelijk door te lopen bf.
    Beenwarmers, vaseline op bovenkant voet en met warme voeten beginnen met lopen zijn goede voorbereidingen .
    Het schijnt dat je in de winter ook vetkussentjes onder je voet kunt ontwikkelen ! Heeft iemand hier ervaring mee?
     
    Barefoot TJ likes this.
  2. johan131

    johan131
    Expand Collapse
    Chapter Presidents
    1. Nederland -...
    2. Presidents
    3. Portugal

    Joined:
    Mar 1, 2014
    Messages:
    202
    Likes Received:
    173
    Nooit wat van kussentjes gemerkt, loop gewoon de hele winter barefoot, als het vriest (wat meestal maar kort is) begin ik met 20 min en bouw dit op met 5/10 min per keer/dag. Bij sneeuw begin ik met 10/15 min en dan bouw ik op met 5. Tegen de tijd dat ik langer dan 45 min kan is de sneeuw of ergste kou meestal weer weg. Het is voor mij makkelijker te wennen aan de kou dan aan sandalen/schoenen als ik langer dan 30min ga. Gewoon proberen en zorgen dat je je voeten blijft voelen. Dit kun je testen door niet met je handen maar met je mouwen langs te tenen te gaan. Dan weet je zeker dat het echt je voeten zijn die nog reageren en anders maken dat je thuis komt natuurlijk;) bevriezing voorkomen is het meest belangrijke! Nog een tip: lange broek voor betere verwarming/doorbloeding en eentje die echt uit eigen ervaring is: geen handschoenen aan dan weet je hoe koud het is (ze zullen soms kouder aanvoelen dan je voeten, maar worden verbazingwekkend snel warm) adaptatie is het toverwoord of het nou voor trail of voor sneeuw is en het gaat sneller dan je denkt! Zolang je goed naar je voeten luistert (en de rest van je lijf, is het niet (binnen 10 minuten) leuk gewoon niet doen)
     
  3. solerunner

    solerunner
    Expand Collapse
    Barefooters
    1. Nederland -...

    Joined:
    Oct 26, 2016
    Messages:
    17
    Likes Received:
    12
    Bedankt voor de tip(s) Johan, deze zijn zeker bruikbaar om de koude te lijf te gaan.
    (ook een handige om te checken of je tenen niet bevriezen!)
    Wat betreft de handschoenen, die vind ik dan juist weer fijn om zoveel mogelijk je lichaam warm te houden.
    De koude voel ik evengoed wel via mijn voeten. Maar bon, ik zal het eens proberen.

    Wat betreft de kussentjes, ik kwam een artikel tegen die hier specifiek over gaat van ene Jessi:
    http://fitforreallife.com/2015/10/grow-yourself-a-shoe-all-about-the-foots-fatty-padding/
    Leuk om te lezen dat het inderdaad gebeurd, dacht echter dat kou hier ook een rol in had.
     
  4. johan131

    johan131
    Expand Collapse
    Chapter Presidents
    1. Nederland -...
    2. Presidents
    3. Portugal

    Joined:
    Mar 1, 2014
    Messages:
    202
    Likes Received:
    173
    Ik let er niet meer echt op wat de onderkant van mijn voeten doet, maar ik denk inderdaad dat wat in dat artikel staat bij mij het geval is. Het is gewoon lekker stevig en leerachtig, maar toch zacht. En zeker geen eelt! Krijg je van schoenen namelijk... Mijn voeten zijn ook niet minder gevoelig geworden ofzo laatste paar jaar, volgens mij interpreteer ik de signalen alleen anders. Gevoeligheid hou je ook nodig om snel te reageren (in reflex ipv gedachte) als je iets raakt. Het blijft altijd goed kijken, maar ik kan relaxter reageren op prikkels, soort gewenning denk ik.
    Wat ze zeggen over flink je best doen om die kussentjes te kweken en te trainen vind ik persoonlijk niet relevant, je lijf weet zelf het beste hoe het moet aanpassen. Zelfde geldt wat mij betreft voor je voetspieren extra trainen. Juist door het lopen de boel zich laten ontwikkelen zorgt dat bijvoorbeeld je voeten op tijd het signaal geven dat het genoeg is ( en niet als ze al heel gespierd zijn en niet 'reageren' waardoor je ondertussen je knieën hebt overbelast of andersom met sterke knieën en daardoor overbelaste voeten). Even als voorbeeld hoor. Ik ben ook niet echt van de strength training om die reden. Bang voor onbalans zeg maar... Wat ik nu trouwens bijna nooit meer heb is als ik sochtends wakker wordt en uit bed stap is zere voetzolen, alsof je op grind stapt. Dit was voor mij altijd heel helpend als het gaat om de belasting die je kan hebben. Kan een goede reden zijn in het eerste half jaar/jaar om een dagje over te slaan. Inmiddels ken ik mijn lijf aardig en weet in dat het dan vaak savonds wel lukt als het vlot afzakt. Ben trouwens nooit geblesseerd: echt nooit! Op een enkele kneuzing door voorwerpen in het bos na (altijd tijdens een race waarbij je dus blijkbaar over grenzen gaat), pijntjes ook zelden en deze loop ik er uit door zo te gaan lopen dat het geen pijn doet. Merk als ik teveel op techniek let op dit moment ik juist pijntjes krijg op andere plekken. In het begin was ik hier wel veel meer mee bezig met ook veel effect (nog geen jaar ervaring met schoenen, maar wel altijd de focus op techniek gehad en daardoor ook naar de in mijn ogen beste oplossing gezocht: barefoot). Sorry van de lange zinnen, ben gewoon enthousiast als ik er over begin.
     
    #4 johan131, Oct 30, 2016
    Last edited: Oct 30, 2016
    solerunner and dutchie53 like this.
  5. johan131

    johan131
    Expand Collapse
    Chapter Presidents
    1. Nederland -...
    2. Presidents
    3. Portugal

    Joined:
    Mar 1, 2014
    Messages:
    202
    Likes Received:
    173
    Nogmaals dat 'grow yourself a shoe' krijg je er gratis bij en hoef je niks voor the doen!
     
    solerunner likes this.
  6. solerunner

    solerunner
    Expand Collapse
    Barefooters
    1. Nederland -...

    Joined:
    Oct 26, 2016
    Messages:
    17
    Likes Received:
    12
    Ha! een enthousiasteling, het is leuk te lezen! Ben het met je eens, dat forceren op welke manier dan ook niet de manier is.
    Zelf heb ik techniek training gevolgd en dit was zeer leerzaam. Ik kan iedereen aanraden dit te doen, wanneer de transitie naar minimalistisch/barefoot gemaakt wordt. Het is een andere manier van lopen die je je echt eigen moet maken.
    Heb zelf nog wel wat pijntjes hier en daar, zal wat meer op gevoel gaan lopen!
    Wat betreft de vet kussentjes, ik was nieuwsgierig naar het fenomeen. Maar ga er vanzelf achter komen :)
     
    johan131 likes this.
  7. solerunner

    solerunner
    Expand Collapse
    Barefooters
    1. Nederland -...

    Joined:
    Oct 26, 2016
    Messages:
    17
    Likes Received:
    12
    Inmiddels ben ik een winter verder en de hele winter blootsvoets kunnen hardlopen. Sta van mijzelf te kijken. De kussentjes die heb ik inderdaad gekregen, het is een grappig effect. Als de ondergrond koud is, lijkt je voetzool ' op te zetten '. Eerst dacht ik dat dat blaren zou opleveren, maar dat is niet gebeurd. Het geeft een prima bescherming tussen de koude ondergrond en de rest van je voeten. Heel fijn.
     
    johan131 likes this.
  8. johan131

    johan131
    Expand Collapse
    Chapter Presidents
    1. Nederland -...
    2. Presidents
    3. Portugal

    Joined:
    Mar 1, 2014
    Messages:
    202
    Likes Received:
    173
    Ben benieuwd of je voetzool ook echt dikker wordt, of dat het zo aanvoelt. Vraag me af of het meetbaar is of eerder dat het verdoofd aanvoelt zoals een slaapvoet die dikkig aanvoelt.
     
  9. Jaap Francke

    Jaap Francke
    Expand Collapse
    Barefooters
    1. Nederland -...

    Joined:
    Jul 17, 2017
    Messages:
    73
    Likes Received:
    70
    Ik ben in voorjaar begonnen en merk wel degelijk veranderingen aan mijn voeten:
    - minder (!) eelt
    - meer leerachtige huid
    - ik heb kussentjes gekregen. Deze mogen nog wel dikker - takjes en steentjes kunnen nog steeds vervelend zijn. van kou nog geen last gehad.
     
    Collapse Signature Expand Signature

Share This Page