Training

Discussion in 'Chapters' started by Mark Blonk, Apr 29, 2014.

1. Mark Blonk

Mark Blonk Guest

Om maar meteen met de deur in huis te vallen:

Ik wil de kustmarathon op de Vibram FiveFingers lopen, deze marathon is in Oktober.
    Overal hoor ik dat je de tijd moet nemen om deze transitie te voltooien.
    Maar omdat de tijd zo kort is (loop er nu 4 weken op) heb ik een vrij snel schema van Tjitte Kamminga.
    Ik moet echt goed opletten op de blessures die op de loer liggen.
    Gelukkig gaat tot nu toe alles goed, voel weleens wat maar niet echt hinderlijk.
    Hoe hebben jullie getraind? Heel rustig? ook ieder avond voeten massage?
    Alle tips/training schema's zijn welkom.

johan131 likes this.
  2. Tim Soekkha

Tim Soekkha Barefooters
    1. Nederland -...

binnenshuis op blote voeten lopen, goed luisteren naar je lichaam, gas terug nemen bij pijn en/of kramp, niet te snel willen gaan..zijn een paar dingen die mij te binnen schieten. Hoop dat je er wat aan hebt.

johan131 likes this.
  3. Abide

Abide Barefooters
    1. Colorado

My apologies for writing in English but my dutch is so limited my point would get lost if I tried.
    You have plenty of time to build up distance slowly so take advantage of that. As Tim recommended keep your pace slow and comfortable, and I might even recommend further to skip any speed workouts. Give your feet and limbs a day off after each run too if possible.
    Simple excercises like walking on your toes and sides of your feet, calf raises and any other foot strengthening can help too.

4. Mark Blonk

Mark Blonk Guest

Bedankt voor de tips.
    De meeste doe ik al, ik denk wel dat ik mijn snelheid nog meer moet indammen, ik ben nogal van het stuk gaan en heb dat al een eind moeten terug schroeven.
    Ik ben blij dat Abide zegt dat ik genoeg tijd heb.
    Hetgene wat ik nu het meeste voel is bovenop mijn voeten, die pezen/spieren die van mijn tenen komen, met name de grote.
    Iemand hier ervaring mee.
    Ikzelf vermoed het volgende: op mijn hardloopschoenen had ik altijd een perfecte afwikkeling, van mijn hakken tot mijn tenen mooi afwikkelen.
    Die tenen zijn toen ondersteund door de schoenen, nu niet meer en misschien moet ik wel meer vlak lopen en minder afwikkelen, zodat mijn tenen minder belast worden.
    Tips?

5. johan131

johan131 Chapter Presidents
    1. Nederland -...
    2. Presidents
    3. Portugal

Rustig opbouwen inderdaad en goed luisteren naar je lijf, het zal heftig protesteren als je teveel doet. Probeer vooral in aantal minuten te denken en niet in snelheid. De ondergrond en de staat van je lijf hebben nu veel meer invloed (ook omdat je dit nu toelaat doordat je meer voelt). Ik ben de eerste om je aan te raden om ook een een stukje blootsvoets mee te pakken. Bijvoorbeeld de laatste 5 minuten van je run. Zo monitor je gelijk hoe je echt 'in je vel zit'.

Wat betreft de pijn die je noemt: klinkt als tofp: top of foot pain (zoek maar). Ik had dit wekenlang achter mijn rechter grote teen na een halve marathon op minimalistische schoenen. In eerste instantie dacht doordat ik geprobeerd zou hebben een beginnende blaar te ontlopen door mijn teen omhoog te houden. Toen het na weken extra rust nog niet minder werd heb ik het nagezocht. Kwam er achter dat het ook under use kon zijn. Ben gewoon weer geen lopen (na de halve marathon alles blootsvoets) en na enkele dagen was het over. Dit is mijn ervaring, het kan natuurlijk evengoed overbelasting zijn, dus eerst rustig aan en kijk of het minder wordt zou ik zeggen. Ik ben benieuwd! Succes!

Abide, Mark Blonk and dutchie53 like this.
  6. dutchie53

dutchie53 Barefooters
    1. Canada

Rustig opbouwen is het moeilijkste om te doen. Het voelt te goed om niet te proberen te veel te snel. Mijn nederlands als Abide laat veel te wensen over, omdat ik niet in Nederland heb gewoond sinds begin 1970.

Abide, johan131 and Mark Blonk like this.
  7. Tim Soekkha

Tim Soekkha Barefooters
    1. Nederland -...

Als het goed is ga je (automatisch) juist meer op je tenen en middenvoet lopen/landen. Dat zou ook de pijn bovenop je voet kunnen verklaren, je gebruikt(of overbelast) spieren die daarvoor ontzien werden. Er zitten nl. ongelooflijk veel receptoren in de huid van je tenen en voeten. Ik had diezelfde pijn ook in het begin en geloof dat het, net zoals bij Johan, na een tijdje over was door (rustig) door te lopen. Succes

Mark Blonk and johan131 like this.
  8. dutchie53

dutchie53 Barefooters
    1. Canada

De pijn bovenop je voet ken ook van de kuitspier kommen. Zoek op deze forum TOFP.

Mark Blonk likes this.
  9. Joris Goose

Joris Goose Barefooters
    1. Nederland -...

Wat herkenbaar allemaal.....

Pas nadat ik met vergelijkbare klachten even niet meer kon lopen, ben ik me pas gaan verdiepen in de techniek en achtergronden van het minimalist/barefoot, of blootvoets lopen.
    Zo kwam ik toen al snel achter de betekenis van afkortingen als TOFP en vooral de alom vermeende hoofdoorzaak TMTS, in goed Nederlands, te veel te snel, wat haast onvermijdelijk is in het beginnende blootvoets enthousiasme.

Wat door purist Ken Bob, maar ook andere goeroes als remedie wordt aangeraden, zoals hierboven ook al genoemd, is compleet blootvoets lopen.
    Je wordt hierdoor op natuurlijke wijze door de huid beschermd, om niet te veel te doen en vooral je techniek wordt er beter van.

Wat voor mij heeft geholpen, was inderdaad rustiger opbouwen, destijds in VFFs, maar vooral proberen niet te "overstriden" (wie weet hier een mooi Nederlands equivalent van)?
    Hoewel ik door veel lezen en eindeloos youtuben, overtuigd was dat ik niet "overstapte", kwam ik er door de 100-up (opnieuw via Chris McD.!) achter, dat ik toch mijn voet iets VOOR me i.p.v. ONDER me plantte! Dit geeft te veel druk op de voorvoetsbeentjes.

Een goede manier om niet te snel te lopen, is trouwens lage hartslagtraining, bv. de Maffetone methode, ook hier en elders genoeg topics over te vinden ;)

PS Als voetmassage gebruik ik altijd stuiterballen, in Nederland spelen we geen Lacrosse ;)

Tenslotte, om Ken Bob nog maar eens te quoten: "Relax, Relax en Ontspan"!

dutchie53, johan131 and Mark Blonk like this.
  10. johan131

1. Nederland -...
    2. Presidents
    3. Portugal

Helemaal mee eens Joris! Nog een tip (je), als het relaxen even niet wil buig ik mijn knieën zoveel mogelijk. Voor je gevoel loop je enkele centimeters lager, maar vooral met je voeten onder je lijf dan. Relaxen, je 'vering' gebruiken en je knieën buigen dus. En zoals Joris aangeeft; blootsvoets is de beste manier om techniek te leren en tmts te voorkomen.

Overstriden=overstrekken?

dutchie53 likes this.
  11. Nopp

Nopp Barefooters
    1. Nederland -...

Had ik deze thread maar eerder gelezen:-S. Heb nu een week niet gerend en iedere avond mijn voeten en benen gemasseerd, s'ochtens ingesmeerd met ice power. Morgen hoop ik weer pijnvrij te lopen. Heel rustig. In rust voel ik in ieder geval geen pijn meer.

12. johan131

1. Nederland -...
    2. Presidents
    3. Portugal

Is het weer opgeknapt Nopp?

13. Nopp

Nopp Barefooters
    1. Nederland -...

Ja het gaat. Weer stukken beter. Mijn voeten beginnen te wennen. Mijn kuiten blijven wel zwaar aanvoelen. Ze worden nu anders belast dan met schoenen en moeten daar nog aan wennen. Zit nu in mijn achtste week na de overstap en merk dat ik nog steeds voorzichtig moet uitbreiden.

johan131 likes this.
  14. johan131

1. Nederland -...
    2. Presidents
    3. Portugal

Ik hield (en houd nog steeds) altijd 10 procent opbouw per week aan en denk dan niet in kilometers maar in minuten! Barefoot Ken Bob zijn boek al gelezen?

Nopp likes this.
  15. Nopp

Nopp Barefooters
    1. Nederland -...

Ik heb het boek van Ken Bob niet gelezen. Wat Is de titel? Mijn informatie haal ik voornamelijk van dit forum :happy:.Ik doe nu intervallen en iedere week 1 min per interval extra. De rust tussendoor neem ik nu het wat langer wordt telkens 2 minuten voor. Loop nu 5x5 en 2 min rust.

16. johan131

1. Nederland -...
    2. Presidents
    3. Portugal

Barefoot Running Step by Step, kijk maar eens op barefootrunning.com. Ken Bob is ook lid van dit Forum trouwens.

Nopp likes this.
  17. Nopp

Nopp Barefooters
    1. Nederland -...

Ik zal vanavond even kijken.

johan131 likes this.
  18. johan131

1. Nederland -...
    2. Presidents
    3. Portugal

Andere topper is the barefoot running book van Jason Robbillard

Nopp likes this.
  19. Nopp

Nopp Barefooters
    1. Nederland -...

Dank je, die wordt dan voor een andere keer, anders houd ik geen tijd meer over om te lopen:D

dutchie53 likes this.

Share This Page