trail running hoe werkt dat?

Discussion in 'Chapters' started by solerunner, Oct 28, 2016.

1. solerunner

solerunner
    Expand Collapse
    Barefooters
    1. Nederland -...

In het kader van wat meer discussies/draadjes, hoe staat het met trail-running?
    Heb het zelf nog nooit gedaan en zou er wel eens een introductie in willen. Barefoot dan natuurlijk.
    Is het bijvoorbeeld niet glad en heb je er een bepaalde looptechniek voor nodig?
    Nu loop ik voornamelijk op asfalt en schelpenpaden en dit is natuurlijk een heerlijk stabiele ondergrond voor mijn enkels. Hoe zit dat met zo'n bos,modder,zand run.
    Hoor graag wat reacties!

Barefoot TJ likes this.
  2. Barefoot TJ

Barefoot TJ
    Expand Collapse
    Administrator
    1. Test Chapter
    2. Nomad
    3. Hidden...
    4. Hidden...

Welcome, solerunner! :barefoot:

Please feel free to add your chapter's icon to your member info box (at left) by enabling your chapter's link in your signature, and if you're comfortable, Please add your location to the Member Map.

Collapse Signature Expand Signature
  3. johan131

johan131
    Expand Collapse
    Chapter Presidents
    1. Nederland -...
    2. Presidents
    3. Portugal

Loop meerdere halve marathons per jaar trail, gewoon een kwestie van goed kijken, langzaam opbouwen en relax relax relax. Je gebruikt met verschillende spieren dus altijd voorzichtig zijn met opbouwen. Je voeten vertellen je de rest! als je vragen hebt vertel ik je graag meer!

4. solerunner

solerunner
    Expand Collapse
    Barefooters
    1. Nederland -...

Dat is het serieuzere werk Johan. Niet te hard van stapel is dus het devies als ik het zo lees.
    Ook bij het reguliere hardlopen op bv is langzaam opbouwen key, dus herken dit wel.
    Maar geen last van je enkels bijvoorbeeld? Heb ook stukken in gras gelopen, dit vond ik lastig omdat je niet goed
    kon 'zien' waar de bodem was. Moet je dan nog meer door je knieën om te compenseren?

5. johan131

johan131
    Expand Collapse
    Chapter Presidents
    1. Nederland -...
    2. Presidents
    3. Portugal

Echt zorgen dat je zachtjes land ja, is zeker moeilijk bij zachtere ondergrond, omdat die pijn dempt, net als schoenen dat doen. Inderdaad proberen je vering te gebruiken. Toevallig al wat boeken gelezen?
    Eigenlijk train ik vooral op verhard of op zand op de hei, dit voel je inderdaad aan je knieën en enkels, dus ook hier is weer goed aanvoelen wat je lijf doet belangrijk. 1 keer in de week onverhard kan meer dan zat zijn. Eind november loop ik een trail 10 mijl door het bos met veel eikels en takken en dergelijke (Horaloop in Ede). Afgelopen zaterdag heb ik een half uur bos met deze ondergrond meegepakt als test en verder loop ik nog 1of2 vd 4a5 keer per week op dat zachte zand. Nu dus getest of het bos goed gaat en verder de stevigheid vd enkels onderhouden met zacht zand (en kuiten en knieën! Vooral 'zijkanten' van je gewrichten dus it banden enz) en verder blijf ik van de moeilijkste ondergronden weg zodat ik niet nog even een middenvoetsbeentje kneus op een eikel ofzo vlak voor een race.

6. solerunner

solerunner
    Expand Collapse
    Barefooters
    1. Nederland -...

Wel wat gelezen idd, de souplesse methode bijvoorbeeld. Maar interval, 1000's, fartlek? dat is mij allemaal vreemd.
    Rustig lopen en zachtjes landen. Ik ga proberen wat vaker off-road te gaan. Helaas is een bos niet om de hoek bij mij. Maar kan soms uitwijken naar onverhard. Hier is het wel voornamelijk modder, wat ook een spannende aangelegenheid is. haha.
    Als ik je goed lees is over zacht zand hardlopen een goede training voor de enkels. Ga ik er ook eens ingooien! Bedankt

7. johan131

johan131
    Expand Collapse
    Chapter Presidents
    1. Nederland -...
    2. Presidents
    3. Portugal

En boeken over Barefoot Running? Is allemaal net even anders, het boek van Ken Bob Saxton is een aanrader en ook van Jason Robbillard. Als rustig aan bij je past is de Maffetone methode (MAF, maximum aerobic function) vast wat voor je. Ben hier zelf nu 2 maanden mee bezig en het bevalt erg goed! Kijk maar goed rond in deze chapter en ook vooral op het hele forum, want er is zeer veel kennis verzameld!

solerunner likes this.

Share This Page