Snöjogg

Discussion in 'Chapters' started by skidor, Jan 13, 2011.

1. skidor

skidor Chapter Presidents
    1. Sweden
    2. Presidents

Har nu under en period av veckor sprungit med mina KSO i vinterväder, varit ute med dom när det var både -15 grader och på sistonde när det var +2 grader.

Helt klart så funkar dessa skor bäst när det är minus grader, alltid undrar om man fryser när det är så kallt ute och man springer i snö, snön smälter på foten och det bårde bli kallt, men enligt min erfarenhet så jobbar man så bra med fotens muskler så att det blir en helt annan genomblödning i fötterna än om man springer med en stelare joggingsko.

Men när jag sprang med KSO i +2 grader och man blev blöt direkt från starten av den blöta snön, så var det kallt i stort sett hela rundan.

KSO terräng griper bättre när det är kall snö än när det är plus grader ute och kramsnö.

Skriv gärna lite om era erfarenheter när ni springer under vintertiden, fortsätter ni att använda är av barefoot löpning eller minimalistiska fotkläder.

Hoppas vi hörs och ses där ute.

Var försiktig nu i den mörka och halkiga tiden, reflex och om det är isgata som här i Falkenberg, spring med IceBugg i så fall. Bättre att vara "safe then sorry"

Hälsar

Fred

2. tommydanielsson

tommydanielsson Barefooters
    1. Sweden

Tja Fred!

En undran, hur långt springer du i dina KSO;s nu? Jag springer till å från jobbet (med garmin klockan mäter jag det till 4140m), men har inte kört i mina KSO än, för jag känner det är lite långt. Kör mina terränglöparskor men vill hellre köra KSO. Det blir det nästa gång! Har inte sprungit mycket vinterlöpning innan, mne det är grymt faktiskt, en helt annan grej. Oxå kul at springa med ryggsäck på.

Dock har jag sedan i somras känningar i hö. knä. dessa kom under en intensiv tid med löpning på mycket asfalt (ska sluta med det). Därför känns löpsträckan 4km till jobbet bra som en uppbyggnadsperiod utan att överbelasta. Ser framemot att få hänga med på några fina terrängrundor i falkenberg med omnej!

Har en kompis i långås, Dermot Fitzpatrick, som är sugen på transalp. Han sprang lidingö på 2,15 i höstas och han hänger lätt med oxå! Han är liten och snabb som f-n.

Kan tipsa och lizard socks, merinoull socka med tår som man kan ha i sina VFF:s om man vill ha värme, kostar strax över 200lappen.

Tills sista några tips från POSE- metod utbildade biomekaniker Markus Stålbom ang. löpning på hala underlag. Jag hoppas får ner honom till Falkenberg för en clinic på CrossFit Falkenberg i vår!

Imorgon blir det KSO hem från jobbet!

Tips runt löpning på halt underlag

Så här under vintersäsongen så springer vi ofta på ett relativt halt underlag. Många tycker att detta är lite läskigt och avstår löpningen, gör inte det. Det hala underlaget har många fördelar:

(1) Ett halt underlag har mindre friktion vilket gör att kroppen utsätts för mindre kraft

(2) Se det hala underlaget som din tränare, halkar du så gör du fel! :p. Halkar du när foten är framför kroppen så springer du med för mycket broms. Halkar du med foten bakom kroppen så har du haft foten i marken för länge och ska börja föra fram den tidigare.

(3) Ett halt underlag brukar lura löparen att höja kadensen om denna är för låg (under 180 steg/min)

Jag brukar inte låta löpare ha någon slags brodd på skorna utan vill att de ska tycka att det är lite halt. Löpning på halt underlag går relativt långsammare än när bra fäste finns men det är inget att oroa sig för. Så, slutligen vill jag bara ge er en rekommendation, undvik att halka! Det kan göra ont men är också bevis på att du inte rör dig speciellt effektivt.

3. tommydanielsson

1. Sweden

Sprang hem från jobbet igår, typ -1 grad, ganska lugnt tempo 5min/km i 4,14km , kändes bra, kall efteråtom ena stortån men inget jag kände under löpningen. Känns lite, men helt ok i vaderna.

höjdeganska naturligt min kadens, dvs minskade steglängden och hade inga prblem med halka, trots att jag har den vanliga KSO som har en relativt slät sula. Sprang på hårt vinterunderlag med sandat små gruskorn.

Skönt! Hoppas kunna klara av falkenbergs stadslopp (10km) i KSO och med 5kg viktväst under 50 min iaf.

4. skidor

1. Sweden
    2. Presidents

Tjena Tommy

Har sprungit typ 1 mil i mina KSO terräng, det funkar bra, men det där med att ha rätt löpsteg när det är halkig, funkar säkert bra i teorien. Men som oftast när man kommer ut och det är tvärhalt så spelar det ingen roll var du har balansen, om man endå trattar omkull sidlänges.

Ska kolla dessa lizzard sockar, jag har nån Italiensk socke nu, har ni dom på IS?

Jag ska nu säker men sakta ökar mina rundor i terrängen, jannuari och halva februari tränar jag löpning 2 gånger i veckan, en kort och en längre, en av dom med KSO. En gång i veckan spinning och en Kettlebells pass med svågern Svempa, och så länge det är snö i närheten kanske jag klämmer in ett pass med längdskidor också, den ska bytas ut sedan mot MTB och kettlebells mot kanot.

Vi hörs---

Fred

5. ultrakg

ultrakg Barefooters
    1. Florida -...
    2. Florida -...
    3. Sweden

5 min/km = ganska lugnt.

Jo, jag tackar jag.

Till helgen avser jag att "springa" i 7-min-tempo 5K.

I St. Augustine - Florida. = tävling.

Testade banan i helgen och kom på att VFF-skor var ej nödvändiga,

så det blir barfota.

6. Projekt Barfota

Projekt Barfota Barefooters
    1. Sweden

Hehe, håller med KG (även om jag är mer än hälften så gammal :p ) 5min tempo är enligt mig hej-kom-och-hjälp-mig-att-dö-tempo ;D Trivs mest i 6+ min/km

Ska springa min första halvmara i slutet av april och funderar på att försöka barfota även om jag är tveksam till om jag orkar distansen... Har dock klarat ett 10k lopp utan skodon.

Visst går det bra att kuta barfota på vintern! Avverkade Sylvesterloppet (endast korta rundan <3km)

En bild efter loppet precis innan jag drar på mig aquasocksen:

http://projektbarfota.files.wordpress.com/2011/01/sylvesterloppetbarfota.jpg

7. tommydanielsson

1. Sweden

@ultrakg: Låter härligt att springa i Florida, skönt klimat!! Skönt att köra helt barfota! Hoppas tävlingen gick bra!

@projektbarfota: Imponerande att springa helt barfota nu i vinter, hoppas fötterna höll sig fina, det gäller att ta hand om dem!

Blev hem från jobbet idag igen, strax över4 km. Blir inte alls lika trött av att springa i mina VFF som att springa i mina "vanliga" skor. Vore kul att testa, springa samma sträcka i samma tempo och se om det finns några skillnader i puls....

Någon som upplever samma skillnad?

8. tommydanielsson

1. Sweden

nu när snön smält mer så känner man smågruset lite mera....

9. skidor

1. Sweden
    2. Presidents

Ja visst, det känns med krossad sten på gatorna, men med VFF så funkar det jättebra.

FRÅGA? vet ni nån som har sprungit ett lopp som Trans-Alp eller en Multisporttävling med VFF eller minimalistisk skodon.

10. ultrakg

ultrakg Barefooters
    1. Florida -...
    2. Florida -...
    3. Sweden

Hej alla 7.

Införskaffade ett par Merrell Glove i tisdags. Har lufsat/joggat/promenerat i dem över 8 timmar nu. De är klart snällare än KSO och andra VFF. På sulan står 2 gånger om Vibram så lite VFF är det väl i dem. Ganska mycket.

De har inga tår ( tackar jag för ) + en lätt dämpning i hälen ( också positivt för mig ).

Har nu fullföljt 3 lopp barfota här i Florida.

Samtliga på väl kornig asfalt så jag har skrapat tår ( toppen på dem ) blodiga.

1. 5K - 37:20

2. 5K - 31:30

3. 8K - 57:03

Samtliga med stöd av kryckor.

Vad gäller VFF har jag KSO ( marathon i Ocala i skitväder ), Treksport + Bikila.

Med skor har jag ytterligare 4 marathonlopp + 1 24H.

På alla 3 lopp har jag varit ensam barfota. På 5K nr. 2. fanns 4 med VFF -2.000 deltagare.

Barfota och VFF är ej vanliga i Florida.

K-G - www.marathon.se/kgnystrom/

Finns på Funbeat.

Share This Page